Zarejestruj się

Zarejestruj się w naszej społecznościowej wyszukiwarce pytań i odpowiedzi, aby zadawać pytania, odpowiadać na pytania innych i nawiązywać kontakty z innymi ludźmi.

Zaloguj się

Zaloguj się do naszej społecznościowej wyszukiwarki pytań i odpowiedzi, aby zadawać pytania, odpowiadać na pytania innych i nawiązywać kontakty z innymi ludźmi.

Nie pamiętam hasła

Zapomniałeś hasła? Wpisz swój adres e-mail. Otrzymasz link i utworzysz nowe hasło za pośrednictwem poczty elektronicznej.

Captcha Kliknij obrazek, aby zaktualizować captcha.

Wpisz swoją nazwę użytkownika.

Proszę wpisać swój adres e-mail.

Wybierz odpowiedni tytuł pytania, aby łatwo można było na nie odpowiedzieć.

Wybierz odpowiednią sekcję, aby łatwo można było wyszukać pytanie.

Proszę wybrać odpowiednie słowa kluczowe Expytanie, ankieta.

Wpisz opis dokładnie i szczegółowo.

Wybierz typ wideo.

Tutaj umieść identyfikator wideo: https://www.youtube.com/watch?v=sdUUx5FdySs Przykład: "sdUUx5FdySs".

Proszę krótko wyjaśnić, dlaczego uważasz, że to pytanie powinno zostać zgłoszone.

Proszę krótko wyjaśnić, dlaczego uważasz, że ta odpowiedź powinna zostać zgłoszona.

Proszę krótko wyjaśnić, dlaczego uważasz, że ten użytkownik powinien zostać zgłoszony.

Zarejestruj się, żeby uzyskać dostęp do pełnej funkcjonalności platformy!

Budowanie marki osobistej – od czego zacząć i jak nie zmarnować swojego czasu

Budowanie marki osobistej – od czego zacząć i jak nie zmarnować swojego czasu

Budowanie marki osobistej to modne narzędzie marketingowe, o którym obecnie nie mówią tylko leniwi ludzie. Ta technika promocyjna pozwala zwiększyć lojalność klientów i subskrybentów oraz przejść na wyższy poziom rozpoznawalności i znaczenia. Jednak marka osobista nie zawsze jest stosowana prawidłowo i świadomie. A błędy w promowaniu marki osobistej mogą nie tylko zniwelować poświęcony czas i pieniądze, ale także działać na niekorzyść firmy.

Spis treści:

  1. Marka osobista – zasięg i reputacja
  2. Świadome i właściwe promowanie siebie
  3. Tworzenie marki osobistej – podstawowe narzędzia
  4. Pułapki związane z budowaniem marki osobistej
  5. Promocja marki osobistej – być albo nie być

Niniejszy artykuł wyjaśnia, dlaczego, jak i kiedy należy rozwijać markę osobistą, a także analizuje problemy związane z tym rodzajem promocji.


Marka osobista – zasięg i reputacja

Marka osobista to marka, która jest zbudowana na umiejętnościach, wiedzy, kwalifikacjach i charyzmie danej osoby. Natomiast personal branding może być ukierunkowany na promowanie zarówno osoby, jak i produktu, z którym jest kojarzona.

Do oceny marki osobistej można wyróżnić dwie główne miary:

  • zasięg odbiorców;
  • reputacja.

Zasięg to liczba osób i firm, które wchodzą w interakcję z marką (subskrybują kanał, widziały reklamy, są stałymi klientami itp.) Nie zawsze duża liczba odbiorców jest wystarczającym warunkiem skutecznego promowania marki osobistej. W wielu branżach nie liczy się skala zasięgu, ale jego znaczenie dla grupy docelowej.

W przypadku treści rozrywkowych lub firm B2C priorytetem jest duży zasięg. W tych segmentach grupą docelową jest szeroki przekrój społeczeństwa, którego segmentacja czasami nie ma nawet sensu. Im bardziej złożony jest produkt i im bardziej jest on specjalistyczny, tym bardziej skuteczność działań zewnętrznych jest określana przez wskaźniki jakościowe, a nie ilościowe.

Jeśli promujesz osobistą markę na Instagramie, publikując wersje coverów popularnych piosenek, prawie każdy lojalny zwolennik może być uznany za atut. Zwłaszcza jeśli głównym celem jest zdobycie dużej liczby odbiorców i zarabianie pieniędzy poprzez promowanie dóbr konsumpcyjnych lub innych rozrywek.

Jeśli jednak zajmujesz się produkcją zaawansowanych technologii lub pracujesz w wysoko wyspecjalizowanym segmencie, to oprócz liczby odbiorców, ogromne znaczenie ma także ich skład. Na przykład w przypadku sprzedaży sprzętu i akcesoriów stomatologicznych cennym zasobem są oczywiście abonenci, którzy są w jakiś sposób związani z gabinetami i klinikami dentystycznymi.

Reputacja jest jaśniejsza i bardziej przejrzysta. Musi być dobra (a najlepiej stale doskonalona), niezależnie od dziedziny działalności danej osoby. Oczywiście istnieją również przeciwne przykłady, kiedy to zła reputacja może być katalizatorem wzrostu rozpoznawalności, a popularność może być później przekształcona w zysk. Takie przypadki zdarzają się jednak częściej w show-biznesie, a i tam stanowią raczej wyjątek od reguły.

Jeśli tworzysz markę osobistą, za nazwą, logo i reklamą musi kryć się produkt wysokiej jakości, wysoki poziom wiedzy specjalistycznej (lub desperackie pragnienie osiągnięcia tego poziomu) oraz lojalność osób i firm, z którymi już nawiązano kontakt. Praca nad utrzymaniem i poprawą reputacji nigdy się nie kończy. Tylko wtedy można liczyć na stabilny poziom uznania i wysoką ocenę (także pieniężną) usługi/produktu.

Świadome i właściwe promowanie siebie

Trendy marketingowe są często podchwytywane i wdrażane przez firmy i przedsiębiorców bez odpowiedniej analizy. Narzędzia i techniki promocyjne, które zyskały popularność i przyniosły efekty u innych, wiele osób nie waha się włączyć ich do obowiązkowego programu marketingowego. Podobny los spotkał branding osobisty. Większość przedsiębiorców po prostu włącza „marketing własny” do swojej strategii, nie rozumiejąc niuansów tej opcji promocji.

Najważniejsze pytania, na które należy odpowiedzieć przed promowaniem marki osobistej:

  • Dlaczego go potrzebujesz?
  • W jakiej niszy powinieneś promować?
  • Co może się wyróżniać?
  • Czy jest czas, pieniądze i cierpliwość?

Personal branding to długofalowy projekt, który wymaga gruntownego podejścia, a także znacznych nakładów finansowych i czasowych. Kurs o marce osobistej, promocja konta na Instagramie czy kanału na YouTubie to za mało, by stworzyć markę osobistą.

Pierwszym krokiem jest określenie swoich celów. Bez jasnego zrozumienia, dlaczego wykonuje się te wszystkie „ruchy”, nie należy zaczynać. Do głównych celów marketingu własnego należą:

  • podniesienie ceny usługi/produktu;
  • Zmniejsz koszt pozyskania klienta i uprość generowanie leadów;
  • Aby Twoja oferta wyróżniała się z tłumu.

Budowanie marki osobistej „na pokaz” nie jest dobrym pomysłem. Jest to złożony i czasochłonny proces, który wiąże się z pewnym ryzykiem i złożonością. Dlatego należy zrozumieć, czego się oczekuje i jak oceniać wyniki promocji.

Poziom wiedzy specjalistycznej jest raczej arbitralną wartością, którą trudno jest samodzielnie określić. Dlatego wybierając niszę do promowania marki osobistej, należy odpowiednio ocenić swoje możliwości i wiedzę, przeanalizować konkurencję i treści dostępne w tym segmencie. Może się wydawać, że marka osobista jest przywilejem tylko najlepszych przedstawicieli branży. Nie jest to jednak do końca prawda. Budowanie marki osobistej może odbywać się równolegle z doskonaleniem swoich umiejętności. Nadal wymaga to dobrej bazy wiedzy i odpowiedniego pozycjonowania. Podawanie się za wybitnego psychologa po przeczytaniu kilku książek na ten temat nie jest dobrym pomysłem.

Ważne warunki trwałego zainteresowania publiczności:

  • Produkt/usługa wysokiej jakości;
  • Wysoki poziom zaufania;
  • Stała informacja zwrotna.

Bez tych elementów trudno oczekiwać długotrwałego sukcesu, nawet jeśli zainwestuje się dużo pieniędzy w reklamę. Oczywiście, łatwiej jest zdobyć lojalność odbiorców, gdy oferta jest wysokiej jakości. Potencjalni klienci muszą ją jednak zauważyć w konkurencyjnym środowisku. Dlatego pytania „jak się wyróżnić?” i „czym się wyróżnić?” są tak samo ważne jak wybór niszy. Odpowiedzi na te pytania nie każdy znajdzie, ale gdy już je odkryje, wiadomo, gdzie należy uderzyć, aby osiągnąć wyniki. Po określeniu swoich przewag konkurencyjnych można wokół nich budować wizerunek, kampanie reklamowe i komunikację z klientami.

Tworzenie marki osobistej – podstawowe narzędzia

Dziś promowanie się bez narzędzi cyfrowych to jak startowanie w wyścigu samochodem bez silnika. Aby marketing był skuteczny, należy wykorzystywać różne kanały komunikacji z odbiorcami:

  • Media społecznościowe;
  • E-mail;
  • Strona internetowa lub strona docelowa;
  • Posłańcy itp.

Aby promocja była skuteczna, należy zbadać grupę docelową i określić, na jakich platformach i w jaki sposób należy się z nią komunikować. Nie ma uniwersalnej recepty. W niektórych niszach należy skupić się na koncie na Instagramie, w innych główny ruch będzie pochodził z kanału YouTube, a w niektórych przypadkach nie obejdzie się bez aktywności na Twitterze (przeczytaj recenzję tego portalu społecznościowego na naszym blogu).

Z reguły trudno jest zarządzać jednym kanałem komunikacji dla poszczególnych marek. Idealnym rozwiązaniem byłoby wprowadzenie wielokanałowej komunikacji z odbiorcami. Jednocześnie należy monitorować skuteczność każdej z platform i w razie potrzeby dostosowywać listę platform do promocji marki.

Najważniejszym krokiem w promowaniu indywidualnej marki może być osobista prezentacja i komunikacja offline z potencjalnymi klientami. Można to robić na różnych konferencjach, forach biznesowych, wystawach itp. Spotkanie „na żywo” to dobry sposób na przeniesienie komunikacji z uczestnikami na wyższy poziom. Ponadto w wielu obszarach transakcje nie są zamykane bez bezpośrednich negocjacji.

Pułapki związane z budowaniem marki osobistej

Budowanie marki osobistej to strategia marketingowa, która nie gwarantuje (jak wszystkie metody promocji) stuprocentowych rezultatów. Samodzielny marketing charakteryzuje się pewną złożonością, którą należy wziąć pod uwagę przed rozpoczęciem pracy w tym obszarze:

  • jest to skomplikowane;
  • jest to kosztowne;
  • jest długi;
  • Jest to kosztowne, czasochłonne i energochłonne.

Złożoność indywidualnej promocji marki polega na wielu aspektach. Niełatwo jest znaleźć swoją niszę, trudno jest się w niej wyróżnić i ugruntować swoją pozycję, a jeszcze trudniej jest utrzymać i podnosić swój poziom.

Projekt marki osobistej wymaga cierpliwości oraz gotowości do zainwestowania czasu i pieniędzy. Trudno jest zbudować reputację w ciągu jednego miesiąca, może to zająć lata (i to bez gwarancji sukcesu). Postawienie na indywidualną markę musi być poparte reklamą, ciągłym samorozwojem i regularną komunikacją z docelowymi odbiorcami. Jeśli nie przyjmie się takiego założenia, marketing własny ma niewielkie szanse na osiągnięcie swojego celu.

Budowanie indywidualnej marki polega na akceptowaniu rozgłosu i stałej, konstruktywnej interakcji z opinią publiczną. Osoba taka musi być otwarta na komunikację i gotowa na krytykę. Nie każdy potrafi to robić z zimną krwią, analizować reakcje widzów i wnikliwie reagować, nawet na kompromitujące komunikaty.

Introwertyk nie jest skazany na tworzenie marki osobistej. Istnieją nisze, w których można zyskać wiarygodność, nie polegając na wszechstronnej i proaktywnej komunikacji z opinią publiczną, koncentrującej się na demonstrowaniu swoich umiejętności i wysokich kwalifikacji. Nie można jednak całkowicie zrezygnować z informacji zwrotnych, dlatego należy być przygotowanym na komunikowanie się z odbiorcami w jakiś sposób.

Promocja marki osobistej – być albo nie być

Własna marka to obiecująca strategia marketingowa, której celem jest podniesienie ceny usługi/produktu, wyróżnienie danej osoby z tłumu i zwiększenie liczby zainteresowanych odbiorców. W uproszczonej formule sukcesu – uznanie, wysokiej jakości produkt i dobra reputacja na wyjściu dają większe zyski i skalę działalności. Samodzielny marketing jest jednak projektem długoterminowym, wymagającym znacznych nakładów, trudnym do przewidzenia i stawiającym specyficzne wymagania osobie, która stanowi trzon marki.

W wielu branżach można znaleźć przykłady marek osobistych, które zwielokrotniły rentowność i skalę działalności. Takie udane przypadki są na celowniku wszystkich. Należy jednak mieć również świadomość, że istnieje wiele mniej udanych (a nawet nieudanych) kampanii marki osobistej.

Personal branding nie zawsze jest opłacalną strategią marketingową. Lepiej jest zrezygnować z tej opcji promocji, jeśli:

  • Nie ma wystarczającego poziomu kompetencji (i chęci ich osiągnięcia) w wybranym temacie;
  • Nie ma tu gotowości do reklamy i ciągłej interakcji z publicznością;
  • Nie ma celów i mierników oceny awansu;
  • Nie ma wystarczająco dużo czasu i pieniędzy;
  • Istnieją szybsze i łatwiejsze sposoby osiągnięcia celu.

Jeśli mimo to zostanie podjęta decyzja, że indywidualne budowanie marki jest niezbędne, warto uzbroić się w cierpliwość i zacząć pielęgnować w sobie ciągłą chęć doskonalenia się, podnoszenia swoich umiejętności i komunikowania się z odbiorcami.

Related Posts

Zostaw komentarz

Captcha Kliknij obrazek, aby zaktualizować captcha.